Låna till renovering? Alternativen och tipsen
Att låna till en renovering kan ibland vara nödvändigt, och det finns några saker som är bra att tänka på. Här är några tips att ha i åtanke innan du sätter igång.
Du har gjort det tuffa jobbet. Du har fått ett lånelöfte, du har hittat din framtida bostad och du har vunnit budgivningen. Vad händer sen? Följ med i vår guide så får du koll på allt inför ditt tillträde.
När du och säljaren är överens om priset skriver ni ett köpekontrakt hos mäklaren. Köpekontraktet ska bland annat innehålla uppgifter om köpeskilling (priset för bostaden), handpenning och tillträdesdatum. Nu ska du även betala handpenningen, den är oftast 10 procent av bostadens pris.
Har du sålt din bostad men inte fått pengarna? Då kan du teckna ett handpenningslån som du löser när du får tillträde till din ny bostad, senast efter sex månader.
Då behöver du ett överbryggningslån som gör att du kan betala kontantinsatsen för din nya bostad även om du inte sålt din gamla bostad och fått pengar från försäljningen.
Den här biten oroar många förstagångsköpare – att kostsamma fel ska dyka upp när man har köpt. Som köpare har du undersökningsplikt och det innebär att du själv måste undersöka och hitta eventuella fel. 'Dolda fel' är fel som ligger utanför vad som är rimligt att hitta och mot dem är du skyddad i två år efter köpet. Din mäklare kan hjälpa dig att hitta en professionell besiktningsman som gör en grundlig undersökning.
Det kan vara klokt att kolla över juridiska frågor när man flyttar ihop och köper en bostad tillsammans. Ni kanske behöver ett samboavtal, testamente eller äktenskapsförord? Våra samarbetspartners Familjens jurist samt Lexly kan hjälpa dig.
Familjejuridik - se till att få en trygg framtid tillsammans
På detta möte ser vi över vilken ränta vi kan erbjuda. Det du kan tänka på är om du vill dela upp lånebeloppet på flera lån? Vill du ha rörlig eller bunden ränta?
Vi hjälper dig också att se vilka försäkringar du behöver. Det är klokt att försäkra både dig själv, din inkomst och din bostad.
Vanligtvis sker tillträdet på mäklarens kontor, men det kan även genomföras hos köparens eller säljarens bank. Har du inte möjlighet att vara med på tillträdet, till exempel på grund av resa? Meddela mäklaren i god tid så att fullmakt kan ordnas.
När du köper ny bostad finns det vissa engångskostnader du behöver tänka på. Pantbrev är den delen av bostaden man använder som säkerhet i banken. Lagfart är kvitto på att du äger bostaden.
Vill du fortfarande få post? Gör adressändring och för över eller säg upp prenumerationer som är knutna till den gamla bostaden.
Det är viktigt att ha en buffert för oförutsägbara händelser.
Ändra eller säg upp abonnemang. Informera om din flytt till leverantörer av elbolag, gas, vatten/avlopp, fjärrvärme, sophämtning.
Dags att ringa vännerna och locka med flyttpizza? Flyttar du själv är det bra att ha god framförhållning om släp eller lastbil ska hyras. Kom ihåg att det kan vara många som flyttar vid månadsskiften. Om du anlitar flyttfirma, se till att försäkring finns för att slippa tråkigheter.
Flyttstädningen är källan till de flesta reklamationer i samband med köp. Träffa gärna säljaren i bostaden (någon dag innan tillträdet) och gå igenom städningen tillsammans. Om du inte är nöjd måste du påpeka det direkt, så att det kan göras en kompletterande städning eller att du får ekonomisk kompensation. Prata med mäklaren om ni inte kommer överens.