Checklista - innan du reser
Det är bra att ha koll innan man reser för att slippa överraskningar. Till din hjälp har vi tagit fram en checklista där vi samlat det som är bra att kolla upp.
Vill du logga in? Du behöver byta webbläsare
Facebooks och Instagrams webbläsare är begränsade. Byt webbläsare för att logga in med Mobilt BankID och använda våra tjänster. Klicka på de tre punkterna i webbläsarfönstret och välj att öppna i webbläsare.
Det är bra att ha koll innan man reser för att slippa överraskningar. Till din hjälp har vi tagit fram en checklista där vi samlat det som är bra att kolla upp.
Du som är kroniskt sjuk, behandlas eller nyligen har behandlats för en sjukdom eller skada kan behöva göra en medicinsk förhandsbedömning innan du reser utomlands.
Reseskyddet gäller inte för vårdkostnader, resekostnader eller hemtransporter som uppstår efter symtom du har haft och sökt vård för innan avresan – utan endast vid plötsliga och oförutsedda sjukdomar och olycksfall under resa.
Den kostnadsfria förhandsbedömningen ger dig svar på om du kommer att omfattas av din försäkring, om du är sjuk eller skadad innan du reser - så att du kan känna dig trygg.
Det räcker inte att din läkare ger dig klartecken att resa. Är du försäkrad hos oss är det bara SOS International som kan besluta och ge ett förhandsbesked om din sjukdom eller skada är ersättningsbar på resan. Frågorna besvarar du hos vår partner - SOS international.
För att bevisa att du är försäkrad genom din hemförsäkring behöver du ha med dig ett resebevis på resan. Resebeviset följer med ditt försäkringsbrev. Om du inte har kvar ditt försäkringsbrev kan du skriva ut ett nytt via Internetbanken eller genom att kontakta Kundcenter, 0660-29 45 30.
Om du reser inom EU och behöver vård ska du använda ditt EU-kort som du beställer hos Försäkringskassan. Tänk på att varje familjemedlem behöver ett eget EU-kort. Med EU-kortet betalar du lika mycket för sjuk- och tandvård som landets invånare. I vissa länder är vård helt kostnadsfri eller kostar mindre än reseskyddets självrisk.
Beställ EU-kortet (forsakringskassan.se)
Beroende på ditt resemål kan du behöva vaccinera dig. Tänk på att göra det i god tid innan avresan. I Vårdguiden hittar du rekommendationer på vaccination uppdelat per land.
Råd om vaccination till olika länder (1177.se Vårdguiden)
Vi rekommenderar att alltid läsa på om vad som gäller i landet du ska resa till. Det är bra att läsa om till exempel klimat, föda, trafik, sjukdomar - men också det politiska säkerhetsmässiga läget. Det är alltid bättre att vara förberedd och förutseende!
Med hjälp av UD:s app Resklar som använder platstjänster och pushnotiser kan du få uppdateringar direkt om läget i landet du besöker. Sveriges Ambassader kan ge dig reseinformation och en bild kring säkerheten i landet du ska besöka.
Ladda ner UD:s app för reseinformation (regeringen.se)
Reseinformation per land från Sveriges Ambassader (swedenabroad.se)
När du vistas utomlands är det bra om du har sparat viktiga telefonnummer i förväg.
Spara kontaktuppgifter till oss för att anmäla skada. Vi rekommenderar också att du sparar telefonnumret till en anhörig som "ICE – in case of emergency". Då vet sjukvårdspersonal hur de ska komma i kontakt med anhöriga.
Inom EU är larmnumret alltid 112 – besöker du ett land utanför EU, ta för vana att lära dig det larmnummer som gäller.
0771-23 33 33, vardagar 08:00-17:00
Vid akuta skador, ring Tre Kronor Jour dygnet runt 0771-57 16 00
SOS International +46 8 50 51 40 08
Kontakta din researrangör och ta reda på hur mycket av resekostnaden du eventuellt kan få tillbaka.
De flesta researrangörer betalar tillbaka hela eller vissa delar av resan beroende på hur tidigt den avbokas. Även flygskatten kan återbetalas av flygbolaget.
Träffa en läkare för att få ett intyg där det framgår varför läkaren avråder dig från att resa.
Enligt våra försäkringsvillkor är det läkaren som ska avråda från resan. Vi behöver även veta att resan inte bokats trots läkares avrådan.
Anmäl skadan till oss och uppge om du har något mer avbeställningsskydd.
Många har – ibland ovetandes – flera olika avbeställningsskydd, till exempel genom kort som du betalat resan med. I dessa fall kommer de olika bolagen att dela på kostnaden enligt en överenskommelse i försäkringsbranschen. Du kan inte få ersättning från flera bolag samtidigt, utan blir då återbetalningsskyldig.
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.
Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig.
Hjälper oss att förstå hur du använder våra tjänster så att vi kan skapa förbättrade tips och erbjudanden riktade till dig. En del läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser.
Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies