Hoppa till textinnehållet

Vanliga frågor och svar med anledning av kortbyte

 

Kort

 

Vad innebär bytet av kortleverantör?

Din limit, skuld och utestående belopp flyttas till ett nytt betal-och kreditkort som ges ut av Entercard Group AB.

 

Vilka kort berörs i kortbytet?

Ditt Sidensjökort som är svart med den vita blomman från Sidensjö Sparbank.

 

Vad behöver jag göra?

Ingenting just nu. Det nya kortet skickas hem till dig med post och då får du även ett brev med alla detaljer om flyttdatum. Efter bytet klipper du det gamla kortet och använder det nya.

 

Vad händer om jag redan har ett kort hos Entercard?

Ditt Sidensjökort avslutas på det datum som kommunicerats via brev, men du får inget nytt kort i samband med flytten. Din köpgräns utökas istället med motsvarande belopp som ditt gamla kort hade och eventuell skuld flyttas över till ditt befintliga kort hos Entercard.

 

Hur länge kan jag använda det gamla kortet?

Fram till migreringsdagen under v.14. Du kommer att få besked om exakt datum under mars månad. 

 

När får jag mitt nya kort?

Under mars månad.

 

När kan jag börja använda mitt nya kort? 

Det framgår av brevet vi skickar i mars.

 

Vad händer med min skuld på det gamla kortet?

Den flyttas över till det nya kortet och du ser den på första fakturan från Entercard, men också i din vanliga Sparbanks app och i Internetbanken.

 

Hur ansluter jag mitt kort till ApplePay/Samsung Pay?

Apple Pay; Logga in på din Sparbanksapp och välj “Kort” i menyn högst upp till höger. Klicka på kortet du vill lägga till och välj sedan “Apple Wallet”, slutligen trycker du på “Lägg till i Apple Pay” och signera med ditt Bank ID. ApplePay är nu redo att användas!

 

Samsung Pay; Ladda ned appen “Samsung Pay” och öppna sedan upp den. Scanna ditt nya kort och verifiera dig med ditt Mobila Bank ID. Välj till sist en verifieringsmetod- Iris, fingeravtryck eller en kod. Samsung Pay är nu redo att användas!

 

Jag vill avsluta mitt kort, hur gör jag?

Hör av dig till Sidensjö Sparbank via telefon 0660-294530 eller via ett meddelande i din Sparbanksapp.

 

Betalning

 

Jag har ett plussaldo på mitt kort, vad händer med det?

Ditt plussaldo kommer att betalas ut innan migreringen. Enligt de nya kortvillkoren är det inte tillåtet med pengar utöver kreditgränsen. Vi kommer därför innan kortbytet genomförs, att betala ut överskottet till dig. 

 

Jag har betalt in till mitt gamla BG och OCR efter migreringen- vad händer med min inbetalning?

Om du betalat in till det gamla BG, kontakta Sidensjö Sparbank. 

 

E-faktura

Du kan välja att ha dina fakturor som E-fakturor direkt till din internetbank. Gör detta genom att logga in på din internetbank, gå sedan in på “E-faktura” och skriv in “Kreditkort Mastercard” som mottagare. 

 

Autogiro

Det finns två sätt att ansluta dig till autogiro; antingen genom att ringa till Entercards kundservice (0771-48 00 40) för att få en blankett eller genom att vända dig till oss på banken. 

När kommer sista fakturan från Crosskey Du får en avslutsfaktura för ditt gamla kort i april. 

 

När kommer första fakturan från Entercard?

Din första faktura kommer att skickas ut i april. 

 

Hur fungerar kontaktlösa betalningar?

Med kontaktlösa betalningar kan du enkelt blippa ditt kort när du ska göra ett köp. 

Du aktiverar kontaktlösa betalningar genom att göra ett köp med chip och pin- därefter kommer du kunna blippa ditt kort. 

Du kan max blippa kortet fem på varandra följande köp under 400 kronor. 

 

Tjänster

 

Kan jag stänga av och på för internetköp/utlandsköp?

Du kommer att kunna öppna/stänga ditt kort för internetköp direkt i din internetbank/app.

 

Ej utlandsköp. 

Observera att ditt nya kreditkort övervakas av ett säkerhetssystem som gör allt för att hindra bedrägliga transaktioner. Har vi dina kontaktuppgifter blir du meddelad om vi misstänker bedrägliga köp med ditt kort.  

Vi vill att du ska känna dig trygg med att handla med ditt kort både på internet och utomlands.

 

Kommer kortet att vara öppet för internetköp när jag får det?

När du får kortet så kommer det att vara stängt för internetköp. För att öppna kortet loggar du in i internetbanken eller appen. 

 

Jag vill stänga mitt kort för internetköp, hur gör jag?

Detta kan du göra i internetbanken. 

 

Jag har tappat mitt kort/blivit bestulen, hur spärrar jag mitt kort?

Du kan dygnet runt spärra ditt kort genom att ringa Spärrservice på  +46 (0)8 411 10 11.

 

Extrakort

 

Vad händer med mitt extrakort?

Extrakortet byts också ut enligt instruktion i brev till huvudkortsinnehavaren.

 

Hur ansöker jag om ett extrakort?

Du kan ansöka om ett extrakort via din bank. 

Du kan också ringa till Entercards kundservice på nummer 0771-48 00 40 och få en blankett utskickad. 

 

Vad är kriterierna för en extrakortsinnehavare?

För att ansöka om ett extrakort behöver du; 

  • Vara minst 18 år
  • Ha samma folkbokföringsadress som huvudkontoinnehavaren

 

Vad får extrakortsinnehavare ta del av?

Som extrakortsinnehavare får du information om köp gjorda med ditt extrakort och status på ditt extrakort. Du kan även beställa ut en PIN-kod till ditt extrakort, och kan avsluta extrakortet om du så önskar. 

 

Kredithöjning

 

Hur/var kan jag göra en kredithöjning?

Du kan göra en kredithöjning både i din Sparbankenapp och på internetbanken. 

Du kan även ringa till Kundservice på 0771-48 00 40, eller fylla i blanketten som kommer med din pappersfaktura. 

 

Transaktioner

 

 

Jag har bokat hotell/resa med mitt gamla kort, behöver jag göra något?  

Du ska inte behöva ta med det gamla kortet som du har bokat ett hotell eller en resa med. Det ska fungera ändå med det nya kortet. För säkerhetsskull kan det ändå vara bra att ta med det gamla kortet om du fortfarande har det kvar. Vi rekommenderar även att du kontaktar researrangören för råd.

 

 

Jag har en fråga om ett köp jag gjort med mitt gamla kort.

Kontakta Sidensjö Sparbank på tel 0660-294530 eller via ett meddelande i din Sparbanksapp eller Internetbanken.

 

Kontakt

 

Jag har frågor om köp gjorda på mitt gamla kort?

Då kan du kontakta Sidensjö Sparbank på tel 0660-294530 eller via ett meddelande i din Sparbanksapp eller Internetbanken. 

 

 

Jag har frågor om mitt nya kort?

Då kan du ringa Entercards kundservice på 0771 48 00 40.

 

Du kan även läsa mer om det nya kortet samt se de fullständiga villkoren här;

Betal- och kreditkort Mastercard